27 نوامبر 2023- بر اساس مطالعه ای که بر روی 13هزار فرد 20 تا 44 ساله انجام شد، دیابت و چاقی در بین جوانان در ایالات متحده در حال افزایش است، یک افزایش هشدار دهنده که آنها را در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار می دهد.

نویسندگان این مطالعه هشدار دادند که این روند می‌تواند پیامدهای عمده‌ای برای سلامت عمومی داشته باشد: نسل در حال رشدی که به دلیل حملات قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض زودرس می‌میرند و سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبارها، به‌ویژه آمریکایی‌های مکزیکی تبار، بار سنگینی را متحمل خواهند شد.

پرفسور Rishi K. Wadhera، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از نویسندگان این مطالعه، در ایمیلی نوشت: ما شاهد یک بحران بهداشت عمومی در حال دود هستیم.مرگ و میر ناشی از حملات قلبی و سایر عوارض بیماری های قلبی عروقی به دلیل پیشرفت های پزشکی در پیشگیری و درمان در ایالات متحده کاهش یافته است، اما این پیشرفت در دهه گذشته راکد باقی ماند.

این مطالعه که در ماه مارس در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر گردید، با استفاده از داده‌های بین سال‌های 2009 و 2020 با هدف بررسی اینکه آیا بزرگسالان جوان به طور فزاینده‌ای در معرض خطر هستند یا خیر، انجام شد.

نتایج مختلط بود. چاقی (از 33 به 41 درصد) و دیابت (از 3 به 4 درصد) افزایش یافته بود. فشار خون بالا بهبود معنی داری نشان نداد و کمی افزایش یافت(ز 9 به 11.5٪)، اما این افزایش از نظر آماری به سطح کاملاً معنی دار نمی رسید.هایپرلیپیدمی - سطوح بالای کلسترول یا تری گلیسیرید - از 40.5 به 26% کاهش یافت.

سیاهپوستان جوانتر بیشترین خطر را دارند

جوانان سیاه پوست با بیشترین خطر روبرو هستند. فشار خون بالا در بین آنها دو برابر بیشتر از سایر گروه های نژادی و قومی است. دیابت و چاقی نیز در میان آنها شایع تر است.

نویسندگان این مطالعه نابرابری های نژادی ساختاری در جامعه آمریکا را به عنوان محرک این شکاف ها مشخص کردند.

پرفسور وادهرا گفت: افراد جوان سیاهپوست بیشتر در خانواده‌های کم‌درآمد و همچنین در محله‌های محروم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی زندگی می‌کنند که بی‌ثباتی مسکن و ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند. افراد سیاه پوست همچنین به طور نامتناسبی برای دسترسی به مراقبت های اولیه و پیشگیرانه با چالش هایی روبرو هستند و احتمال بیشتری دارد که در مکانهایی زندگی کنند که داروخانه ای در آنجا وجود ندارد- مناطقی که دسترسی به دارو در آنها سخت تر است.

اسپانیایی ها و فشار خون بالا

فشار خون بالا در میان مردم اسپانیایی تبار در حال افزایش است، روندی که در سایر گروه ها مشهود نیست.

به گفته ی محققان، رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالایی سدیم و غذاهای فوق‌فرآوری‌شده از جمله عوامل افزایش فشار خون در بین مردم اسپانیایی تبار هستند. آنها تاکید کردند که این امر فراتر از انتخاب های سبک زندگی است. هنگامی که مردم برای پرداخت صورت حساب ها مشکل دارند، اغلب به سمت غذاهای ارزان تر و ناسالم تر می روند. در مناطقی که فروشگاه های مواد غذایی کمی وجود دارد، به سختی می توان محصولات تازه را تهیه کرد.

محققان گمان می کنند کاهش کلسترول در بزرگسالان جوان تا حدی با تنظیم بیشتر چربی های ترانس در غذاها توضیح داده می شود.این مطالعه تفاوت زیادی را در عوامل خطر قلبی عروقی بین مردان و زنان شناسایی نکرد.

محققان همچنین هشدار دادند که مشخص نیست این روند از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا ادامه داشته است یا خیر، زیرا این مطالعه فقط تا سال 2020 را پوشش می‌دهد.

چند روش پیشنهادی نویسندگان این مطالعه برای رفع این نابرابری ها، عبارتند از:

· گسترش تلاش‌ها در ابعاد وسیع برای غربالگری و درمان سیاه‌پوستان جوان از نظر فشار خون بالا.

· غربالگری افراد از نظر دیابت در مراحل اولیه زندگی، زیرا دستورالعمل های فعلی اغلب برای افراد 35 سال و بالاتر اعمال می شود.

· شروع یک کمپین بهداشت عمومی برای رسیدگی به افزایش دیابت در میان بزرگسالان آمریکایی مکزیکی که از نظر فرهنگی با فرهنگ آنها مطابقت داشته باشد و توسط رهبران این جوامع شکل بگیرد.

· ایجاد فضاهای سبز بیشتر در جوامع، که افراد را به ورزش برای مقابله با سبک زندگی کم تحرک که منجر به افزایش چاقی می شود، ترغیب کند.

این مطالعه هشدار داد که بدون اقدام برای معکوس کردن این روندها، عواقب آن برای سلامت عمومی می تواند وخیم باشد.

پرفسور Wadhera، گفت: افزایش بار عوامل خطر که ما در بین بزرگسالان جوان مشاهده کردیم - به ویژه اگر این روند ادامه یابد - می تواند منجر به سونامی بیماری های قلبی عروقی در درازمدت شود و در نهایت با افزایش سن جمعیت ایالات متحده، مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-11-diabetes-obesity-young-americans.html